یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبد المهدی کربلایی با تأکید بر اینکه باید به موضوع مستضعفان و مظلومان غزه رسیدگی شود، گفت: وقتی ما مسابقات قرائت و تلاوت قرآن را برگزار می کنیم، باید مبانی قرآنی تجسم پیدا کند که مظلومی هست و متجاوزی هم هست.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین شیخ عبد المهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در خلال استقبال از شرکت کنندگان در سومین مسابقه جهانی قرائت و حفظ قرآن کریم گفت: بدینوسیله از تلاش هایی که کرده اید بخصوص که زحمت سفر و کمک به برپایی سومین دوره مسابقات بین المللی قرائت و حفظ قرآن کریم جایزه کربلای معلی را متحمل شده اید، صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نماییم.

وی افزود: امیدواریم این مسابقه تجسم بزرگی از مظاهر وحدت اسلامی باشد و با گسترش توجه مردم و مشارکت تعداد بیشتری از کشورها در آینده مشارکت گسترده‌تری داشته باشد. همچنین باعث توجه بیشتر به جوانان و توجه به برخی کشورها که ممکن است احساس کنند در رتبه دوم هستند، شود.

حجت الاسلام و المسلمین کربلایی ادامه داد: امیدواریم این مسابقات در سال های آینده نقطه شروعی برای تثبیت و تحکیم وحدت اسلامی در بین مسلمانان باشد.

نماینده آیت الله سیستانی با تأکید بر اینکه باید به موضوع مستضعفان و مظلومان غزه توجه و رسیدگی شود، گفت: وقتی ما این مسابقات را در قالب قرائت و تلاوت قرآن برگزار می کنیم، باید مبانی قرآنی تجسم پیدا کند که مظلومی هست و متجاوزی هم هست و این یک رویکرد قرآنی روشن است. انسان قرآنی لااقل باید از طریق دعا یا امور دیگر از آن حمایت کند، باید برخی از مشترکات اساسی که همه بر آن اتفاق نظر داشتند، تثبیت و تحکیم شود.

وی اشاره کرد: امیدواریم این مسابقه ما را در قرائت کلام قرآن متحد کند، نکته مهمی است که می‌خواهم به آن برسم و آن ضرورت وحدت در خواندن کلام قرآن است.

حجت الاسلام و المسلمین کربلایی در ادامه گفت: الفاظ از آن جهت لازم است که وسیله رسیدن به معانی و مفاهیم هستند، به ویژه زبانی که قرآن کریم با آن نازل شده است، زبانی است بزرگ که در بیان مفاهیم و معانی وسعت و عمق و دقت می بخشد.

نماینده آیت الله سیستانی بیان داشت: در قرآن کریم اشتراکات فراوانی وجود دارد و همگان در آن مشترکند، امیدواریم بتوانیم این اشتراکات را در بین همه و در سطح جوامع و ملّت ها به کار ببریم، همانطور که به کارگیری برنامه های قرآن کریم به مسلمانان کمک می کند تا قدرت بیشتری در رویارویی با چالش ها و بلایا داشته باشند.

وی تصریح کرد: قاری قرآن کریم و هر که این پیام را به جامعه می رساند باید دغدغه جامعه را به دوش بکشد. ما به عنوان روحانیون و نمایندگان حرم مطهر امام حسین (علیه السلام) باید فضای مناسب را برای زائرین فراهم کنیم. ما به بیمارستان ها، دانشگاه ها، مدارس، مراکز اوتیسم، شهرهای زائران و سایر پروژه ها توجه داریم.

حجت الاسلام و المسلمین کربلایی ادامه داد: ما باید این پیام را برسانیم که یکی از وظایف اصلی روحانیت، توضیح و تبیین احکام است و جامعه را به اجرای این احکام دعوت کند، اما روحانیت به آن راضی نمی شود، بلکه به جامعه می گوید: من به شما توجه دارم، به مشکلات شما اهمیت می دهم، من به سلامتی شما، به تحصیل شما توجه دارم و پیام مهم همه این پروژه ها و فعالیت ها، تعامل جامعه با ما است.

وی در پایان گفت: مثلاً حضرت آیت الله سیستانی وقتی فتوا می‌دهند و از مردم می‌خواهند که بجنگند، ایثار کنند، احکام را اجرا کنند و از این قبیل امور انجام دهند و دارای صفات زیبا و اخلاق نیکو هستند، به آن ها می‌گویند که ببینید من در تقوا و ورع و زهد و عبادت خداوند متعال برای شما نمونه و الگو هستم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha